Hör du till en av alla de som tänker tillbaks på tiden när mopederna var något mer än ett färdmedel? Dagarna när innehav av en moped innebar en utbildning i teknik och verkstadsarbete? Det finns många som ägnar stora delar av sin fritid åt att pyssla med gamla mopeder och gör sitt yttersta för att en bedagad klenod åter skall blänka i solen. Klassiska mopeder som Puch och Husqvarna har ett stort nostalgiskt värde för den som än gång upplevt frihetskänslan strax efter att ha blivit 15 år. Än idag trimmas därför dessa mopeder och renoveras för att fungera så bra som de gjorde när de rullade ut från fabriken.
Bland de minnesbilder som delas av mopedister i alla åldrar finns det karaktäristiska ljudet från en Sachs motor. Dessa motorer hade en hållbarhet som få andra kunde stoltsera med och de gick år efter år utan behov av större verkstadsinsatser. Ljudet av dessa var lite skramligare än många andra motorer och känns snabbt igen av de som brinner för mopeder.
Sachs motorer och nav
Det var i första hand under 1950 talet och fram till början av 1980 som dessa Sachsmotorer användes. Under sin storhetstid var det någonting visst att använda såväl Sachsmotorn som deras torpedonav vilket används än idag bland annat för cyklar. Behöver man renovera eller på annat sätt ta hand om en av dessa rariteter nu för tiden finns butiker som helt och hållet fokuserar på mopeddelar. Bland dessa finns naturligtvis även delar till Sachs.
Mopedtrim är en större marknad än man kan tro och det handlar sällan om de moderna alternativ som nu finns. Istället fokuserar en hel del av dagens hemmamekaniker på Sachs och andra äldre motorer. Att hitta delar kan för många vara något av en utmaning i och med att väldigt lite är i nyproduktion på det sätt som det en gång var. Via denna hemsida finns en hel del information och trimdelar bland annat till Sachs. För den som vill hitta även hjälmar och mopeddelar för nyare varianter finns det ett flertal produkter via den webbutik som hänvisas till här.